Passbeskrivningar

X-Force Orbit®: Orbit är ett tufft cirkelpass på våra X-Force maskiner i vår exklusiva Supervised-avdelning. Här varvar vi styrkemaskiner med konditionsövningar i intervaller om 60sek aktivitet och 30sek vila. Vi tränar hela kroppen, både överkropp och ben. Du som deltagare förväntas ha goda kunskaper om X-Force maskinerna, kunna ställa in maskinerna på egen hand och träna enligt vårt 3-1-5 koncept. Instruktören coachar passet från sidan och ser till att det blir en fartfylld klass med mycket puls och svett men också glädje och gemenskap. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

Pump: Passet är perfekt för både kvinnor och män som vill träna igenom hela kroppen på en timma. Pump gör det enklare för dig att komma igång med din styrketräning och passet gör att du snabbt märker resultat. Under passet så kommer instruktören utmana dig i övningar som benböj, armhävningar, militärpress och mycket mer. Instruktören kommer pusha dig att göra ditt bästa i varje övning.

X-Power: En högintensiv klass för dig som söker allt. På tid varvas konditions- och styrkeövningar vilket leder till en komplett träningsklass. Vår instruktör leder passet och bidrar till glädje, svett och puls. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador

X-Force Orbit® GRLPWR: Detta unika pass är endast för tjejer! Orbit är ett tufft cirkelpass på våra X-Force maskiner i vår exklusiva Supervised-avdelning. Här varvar vi styrkemaskiner med konditionsövningar (inga "hopp-övningar" förekommer) i intervaller om 60sek aktivitet och 30sek vila. Vi tränar hela kroppen, både överkropp och ben. Du som deltagare förväntas ha goda kunskaper om X-Force maskinerna, kunna ställa in maskinerna på egen hand och träna enligt vårt 3-1-5 koncept. Instruktören coachar passet från sidan och ser till att det blir en fartfylld klass med mycket puls och svett men också glädje och gemenskap. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador

 

 

Running: Detta är en klass då du får sätta pulsen på prov. Du kommer löpa intervaller enligt instruktörens anvisningar på gymmets löpband. Klassen är individuellt anpassad vilket gör att alla kan vara med och löpa. Längd: 30 min. Du som deltagare förväntas komma uppvärm till passtart för att minimera riskerna för skador.

Spin: Spin är för dig som vill förbättra konditionen och göra dina lungor och hjärta en tjänst. Klassen garanterar puls och svett och utförs på stillastående motionscyklar. Du trampar i takt till den fartfyllda musiken och följer instruktörens anvisningar.

Easy Spin: Enkel och effektiv träning för dig som är nybörjare i cykelsalen eller söker ett lite lugnare cykelpass. Passet har ett enkelt upplägg som passar alla. Instruktören hjälper till att ställa in cykelns inställningar så de är anpassade för dig.

Spin Intensive: Ett högintensivt spinning pass med minimal vila. Passet passar dig som vill utmana dig själv lite extra i din cykling och som vill utmana din puls. Mycket svett och mjölksyra utlovas!

HIIT Cardio: Konditionsträning utan varken cykel eller löpband. Högintensiv intervallträning, där du kommer att arbeta i olika tidsintervaller. Tidseffektiv träning som förbättrar din kondition. Maximera din uthållighet med kroppsviktsövningar som utmanar din kondition. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

 

 

Bootylicious: På 30 minuter får du ett intensivt styrkepass med fokus på lår och rumpa. Såväl hjärta, lungor och muskler får sig en rejäl genomkörare på detta pass. Längd: 30 min. Du som deltagare förväntas komma uppvärm till passtart för att minimera riskerna för skador.

Core: Detta är en klass som lägger fokus på vår core. Core betyder ”kärna” och core-träning inriktas främst på övningar för kroppens mittparti. Denna klass är instruktörsledd med övningar till musik. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

Easy Core: Ett lättare pass där du stärker upp mittpartiet på kroppen genom övningar för mage och rygg. Under passet så kommer vi även träna vår balans och hållning för att skapa en kropp som mår bra i vardagen. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

Hard Core: Ett pass för dig som verkligen vill utmana din core. En stark core är grundläggande för alla dina rörelser och förebygger skador när du lyfter och rör dig, samtidigt som den ger bättre balans. Passet kräver viss förkunskap och att du tidigare tränat core regelbundet. Om du verkligen vill utmana dig själv och din träning är detta pass något för dig. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera risken för skador.


 

Zumba: En fartfylld klass med dans och rytm. Zumba passar dig som vill släppa loss och röra på höfterna. Klassen är instruktörsledd vilket gör stegen lättare och roligare. Dans är inte bara energifyllt utan är också en fantastik konditionsträning.Dance: Ett härligt pass med mycket fokus på rörelseglädje och känsla i musiken. Passar alla – nybörjare som vana dansare. Fokus ligger på glädjen att röra sig till musik. Passet har olika teman så håll utkik vilket tema som är just nu.

Dance: Ett härligt pass med mycket fokus på rörelseglädje och känsla i musiken. Passar alla – nybörjare som vana dansare. Fokus ligger på glädjen att röra sig till musik. Passet har olika teman så håll utkik vilket tema som är just nu.

X-Step: Ett fartfyllt och energiskt pass med stegkombinationer på bräda. Genom ett steg i taget byggs en svängig koreografi ihop med en sammansättning av danskaraktäristiska steg och mer raka stegkombinationer. Uppvärmning och styrka främst fokuserat på bål och säte. Ett sprudlande pass som stärker kroppens balans och inger ökad dynamik! Något överraskande hopp kan förekomma och ge dig den där extra utmaningen. Första gången? Det är bara att komma, X-Step passar alla som finner koordination med kondition roligt och utmanande! Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passet för att minimera riskerna för skador. 

 

 

FLX: Har du stela muskler och onda axlar? Kanske sitter du mycket på jobbet? I FLX arbetar du igenom hela kroppen för att mjuka upp muskler och leder. Passet bygger på funktionell rörlighetsträning och stretch som ger dig bättre kroppskontroll och är ett bra komplement till andra träningsformer. Passet passar alla oavsett träningserfarenhet.

Yoga: Passet lugnar din kropp och ditt sinne samtidigt som du tränar rörlighet, styrka och balans. Genom att stå i olika positioner och samtidigt fokusera på andningen kan du komma ner i varv samtidigt som du utmanar styrkan i kroppen. Passet passar alla oavsett träningsbakgrund.

Easy Yoga: Passet passar dig som vill börja träna yoga. Klassen består av klassiska och enkla yogaövningar. Med andningen i fokus utvecklar yoga din förmåga att lyssna inåt till kropp och sinne samtidigt som du tränar rörlighet, styrka och balans. Inga förkunskaper krävs.

Triggerpoint: I Triggerpoint används en foamroller och en boll för att mjuka upp vävnader i kroppen. Du blir rörligare, löser upp spänningar och minskar risken för skador i framtiden. Under passet arbetar vi med en cylinderformad rulle, en så kallad foamroller, och en tennisboll. Vi kombinerar olika releasetekniker med redskapen tillsammans med dynamiska rörlighetsövningar. Övningarna under passet kan uppfattas som ”sköntonda” – en typ av träning som inte alla kanske föredrar, men som proaktivt kan motverka uppkomst av träningsrelaterade skador.

X-Flow: Ett pass där vi blandar olika övningar från pilates, core och kondition med vikter. Pilates betonar precision och kvalitet av rörelsen. Övningarna görs intensivare med hjälp av vikter och gummiband. Det är en rolig klass som ger deltagarna mycket energi. Passet passar alla oavsett träningsbakgrund. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

X-Move: Vi förenar rörelse och kunskap och kroppen som helhet för att bli stark, smidig och skadefri. Du arbetar med kroppen som ditt motstånd och med underlaget som ditt redskap. Rörelserna avlöser varandra och mycket fokus läggs på andetagen. Klassen är en barfota klass för att skapa ännu mer kontakt med underlaget. Den som är stark blir smidig, den som är smidig blir stark, och den som inte är något av det bli båda.

Shape: Ny i träningsdjungeln eller bara sugen på att testa något nytt? Då är shape ett perfekt pass för dig. Förutom att du blir starkare är det också skadeförebyggande träning som lär dig rätt teknik från början och utmanar din balans, rörlighet och stabilitet. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera skador.

 

 

Easy Circle: Ett lättare pass som är stationsbaserat för dig som söker en varierad träningsform. Tydliga instruktioner och genomgångar sker med hjälp av instruktör. Olika redskap används så som skivstång, stepbräda och matta.

X-Circle: Ett pass som alla kan vara med på oavsett om du är nybörjare eller mer avancerad, svårighetsgraden anpassas helt och hållet efter individen. Stationsträning är ett lätt sätt att träna på även om du inte har provat någon gruppträning tidigare. Vi mixar styrka och kondition vid olika stationer. Målet är att träna hela kroppen i individuellt tempo. Med en peppande instruktör som får dig att orka det lilla extra! Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

X-Combo: Ett härligt kombo pass som har allt. Vi blandar styrka, rörlighet och kondition i ett cirkelpass. Två pass som är planerade att kombinaras, men du kan givetvis bara besöka ett av passen. Passet passar alla oavsett träningsbakgrund.

 

 

MBT: En klass med fokus på bålstabilitet, styrka, balans och egen kroppsvikt. Den egna kroppsvikten används som belastning i MBT(TRX)band. Tyngden och svårighetsgraden av övningar kan lätt regleras med hjälp av övningarnas utgångsposition. Alla kan vara med och delta. Med kunnig och drivande instruktör kommer du få vägledning under hela passet. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera risken för skador. 

A.M.R.A.P: Tränas en hel del inom crossfit och är en förkortning av "As Many Rounds As Possible", vilket innebär att man gör så många varv man hinner av ett visst antal övningar under en viss tid. Total mjölksyra, mycket svett och ett härligt pump i hjärtat lovas på detta pass. Som deltagare på passet behöver du inga direkta förkunskaper utan instruktören går noga igenom tekniken innan. Söker du ett pass där du verkligen får utmana din kropp så har du hittat rätt. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera risken för skador.

Tabata: Jobba 20sek vila 10sek! Utför en övning med hög intensitet (men med bibehållen god teknik) under 20 sekunder, vila 10 sekunder, upprepa sedan detta. Övningarna är raka och enkla och det är lätt att anpassa till en nivå som passar just dig. Vi jobbar med olika redskap och försöker få ut det mesta av varje 20 sekundersintervall. Du jobbar med en övning i taget i ditt eget tempo, du behöver inte jobba i takt till musiken. Du anpassar träningen efter din dagsform, men förvänta dig drivande musik, maximal pepp och power! Perfekt för dig som vill få ut maximalt resultat av din träningstid. Med eller utan vikter? Du väljer. Med eller utan hopp? Du väljer. Gör det som passar dig! Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera risken för skador.

Kettlebell: Träna styrka, uthållighet och explosivitet med kettlebells. Att träna med kettlebells är en funktionell, effektiv och dynamisk träningsform. Passet riktar sig till dig som gillar att tärna styrka, uthållighet och explosivitet. Du som deltagare förvänats komma uppvärm till passtart för att minimera riskerna för skador.

 

 

X-Jump: Ett kort och effektivt pass där du på ett roligt sätt tränar och utmanar din kondition. I passet så kommer olika hoppkombinationer med hopprep varieras till skön musik. Du kan kombinera passet med box eller bara köra det som fristående klass. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

Box: Box är ett pass för alla, oavsett nivå. Passet är inspirerat av boxning och kampsport och du lär dig både slag och sparkteknik. Under passets gång får du lära dig de rätta teknikerna för att kunna utöva boxning. Instruktören går igenom sparkar och slag och förklarar varför rörelserna ser ut som de gör. Klassen är högintensiv och innehåller konditionskrävande övningar vilket gör att du övar upp ditt flås rejält. Var beredd på en hård, intensiv och rolig träningsstund. Du som deltagare förväntas komma uppvärmd till passtart för att minimera riskerna för skador.

   X-Force Factory | Sockerbruksgatan 7 531 40 Lidköping Sweden | +46 510 220 88 | x-forcefactory@x-force.se | Personuppgiftpolicy