Historisk bakgrund

Från början av 20-talet började man använda vikter som ett medel för att öka styrka och kraft. Det första riktiga genombrottet inom styrketräning uppnåddes av Arthur Jones, som utformade och införde Nautilus träningsmaskiner. 
 
I början av 1970-talet delades styrketräningen in i tre grundläggande komponenter, koncentriska, statisk och excentrisk (negativ). Alla dessa ansågs vara avgörande för den totala styrkans utveckling. Forskning mellan 1980-1990 visade mer bevis för att ökat excentrisk motstånd gav bättre träningsintensitet och effektivitet. Det visade även att excentrisk träning var mer fördelaktig vid rehabilitering av skador.
 
 

The Concept 3-1-5

Lyft vikten under 3 sek (koncentrisk), 1 sek (statisk), sänk vikten under 5 sek (excentrisk). Det är viktig att passen är högintensiva. 
  • Träna 1 set per övning 
  • Utför 6-12 repetitioner 
  • 6-9 maskiner 
  • Öka motståndet när du klarat 12 repetitioner 
  • Utför varje repetition med kontrollerad rörelse 3-1-5 
  • Träna var 7-14 dag
 

Se hur det fungerar

 
   X-Force Factory | Sockerbruksgatan 7 531 40 Lidköping Sweden | Phone: +46 510 220 88 | x-forcefactory@x-force.se